سلول درمانی
شماره: 2403
1391/11/18 - 10:25
جایگاه مراقبت پرستاری در مراقبت تیمی بیماران مبتلا به سرطان

تیم درمان سرطان شامل پزشک هماتولوژیست انکولوژیست ، پزشک رادیوتراپیست انکولوژیست، جراح، پرستار انکولوژی ، مددکار اجتماعی، متخصص تغذیه ، فیزیوتراپ، داروساز و روانشناس می باشد.

 

پرستار انکولوژی فردی است که برای افزایش کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان تلاش می کند. پرستاری سرطان د رحقیقت چالشی خلاقانه ، ماهرانه است و با تشریک مساعی سایر پرسنل درمانی انجام می پذیرد.

پرستار با آموزش ، پیشگیری، تشخیص ، درمان و پیگیری بیماران مبتلا به سرطان نقش حیاتی و مهمی را بعهده دارد. به طور کلی تدابیر پرستاری در مورد بیماری که برای اولین بار می شنود گرفتار سرطان است و دچار احساسات می شود ازاهمیت زیادی برخوردار است.

پرستار در این موقع نقشهای متفاوتی ایفا می کند، بیماران مبتلا به علت تغییر وضعیت جسمانی و تغییر تصویر ذهنی ز خود، دچار بحران شدیدی می گردند که پرستار با همدلی ، آموزش، حمایت و مشاوره می تواند به فرد در تطابق خود با وضعیت موجود کمک کند و موجبات کاهش اضطراب بیمار را فراهم نموده تا بیمار بتواند راحت تر رژیم درمانی را پذیرفته و از عوارض بیماری پیشگیری شود.

در نتیجه پرستاران به عنوان یکی از اعضای تیم درمان نقش مهمی در تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران سرطانی دارند و از آنجا که پرستار وقت بیشتری را نسبت به دیگر اعضای تیم درمان با بیمار می گذراند، شاید اولین شخصی باشد که نیاز بیمار و خانواده اش را تشخیص می دهد.

*خدیجه رییسی – کارشناس پرستاری و سوپروایزر بالینی بیمارستان ولی عصر (عج) 

 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved